Kezdőlap Elérhetőség Szakosztályok Hírek Fórum Archívum

1.0 béta verzió

MENÜ

Szakkör

TERMÁL KUPA VERSENYKIÍRÁSA.

A Debrecen Városi Modellező Klub „Termál Kupa” néven „kiskategóriás” szabadon repülőmodell kupaversenyt rendez F1H és F1KE kategóriákban. A verseny ...

Tovább

Hirdetés

Névnap

Időjárás

OMSZ

Időkép

Metnet

Haon

Debrecen

Debrecen épületei

Debrecen térképe

Térképcenterum

Google Maps

Debrecen Térkép

Debrecen Történelme

Wikipedia

Cograf Lexikon

Debrecen rövid története

Modellező boltok Debrecenben

Profi hobby modellbolt

Modell & Hobby

X1WIN KFT.

A Modellezés

Modellezés története

A magyar modellezés története

Magyar rekordok 1998 óta

A magyar repülőmodellezés történeti áttekintése

A debreceni repülőmodellezés történeti áttekintése

Modellezésről általában

A repülőmodellek kategóriái

A repülőmodellezés jelenlegi lehetőségei

A repülőmodellezésről röviden

Elmélet

A modellrepülés elmélete

Repülőmodellező áramvonal?

MMSZ

Információk

Az MMSZ alapszabálya (2004)

Versenyengedély - kérőlap

Versenyjegyzőkönyv űrlap

Repülőmodellezéshez startlap

MMSZ biztosítási feltételek

Minősítési szintek

Repülő

Hajó

Autó

Működő sportegyesületek

Klubok 2004 végén

Klubok 2006 végén

SZABÁLYOK

Repülő

4. szakasz ABR kötet CIAM szabályzat és általános szabályok

F1 kötet: szabadon repülő modellek

F2 kötet: körrepülő modellek

Hajó

Autó

TÖRTÉNELEM

Vissza

A magyar repülőmodellezés történeti áttekintése

A modellezés szenvedélye egyidős az ember alkotó ösztönével. Ahogy az ember megalkotja járműveit, úgy követte ezeket a közlekedés eszközeinek modellezése is. A repülőgépek máig is klasszikusnak tekintett formáját, mely a szárny és az attól megfelelő távolságban lévő iránysíkok elrendezésében valósul meg, gyakorlatilag a francia F. Pénaud 1872-ben végzett modellkísérletei bizonyították . Pénaudot tekinthetjük ezért a repülőmodellezés ősatyjának.

1903-tól az első motoros repülés megvalósulásától a repülőmodellezés is lendületet kapott, ezekből az időkből származnak az első hazai hírek a magyar repülőmodellezők munkájáról.

Az igazi fellendülést azonban 1909 hozta, amikor a francia Bleriot repülőgépével átrepülte a La Manche csatornát, és gépét még ebben az évben Budapesten is bemutatta. Ezt követően alakultak meg Magyarországon az első repülőmodellező körök, így 1909 tekinthető a szervezett magyar repülőmodellezés kezdetének.

A repülőmodellezés célját már kezdetben is világosan látták, amit a kor szakirodalma is megfogalmazott: a modellrepülést az egész világon felkarolták, mert legalkalmasabbnak tartják az ifjúság repülés iránti érdeklődésének és szeretetének felkeltésére, ugyanakkor rendkívüli módon fejleszti az alkotó készséget és a precíz munkára való törekvést. A magyar modellezés elmúlt több mint 90 évében ez a nemes törekvés maradt a modellező munka alappillére.

1913-ban került sor az első országos modellverseny megrendezésére, ezt követően minden évben megrendezésre került az országos verseny. 1921-ben a Magyar Aero Szövetség megrendezte az első repülőmodellező tanfolyamot, amelyen elméleti és gyakorlati órákon ismerkedhettek meg a hallgatók a repülőmodellezés problémáival. A modellező körök ezt követően több gimnáziumban kezdték meg működésüket. Az iskolákban és más egyesületekben folyó repülőmodellező munka megszervezésének komoly akadálya volt a megfelelő szakirodalom hiánya. A korabeli ifjúsági lapok közül a Zászlónk és a Magyar Cserkész folyamatosan közölt modellépítési sorozatokból a kezdők is megszerezhették az önálló modellek megalkotásához elegendő gyakorlatot. 1929-ben a középiskolák mellett már néhány ipariskolában is megkezdődött a modellező körök szervezése, így az elsők között a Debrecenben is a városi Iparostanonc iskolában./ Burgundia utca /

Az évek során óriási fejlődésen ment keresztül a repülőmodellezés. A kezdeti kisebb teljesítményt produkáló modellek tovább fejlesztésével egyre nagyobb teljesítményre voltak képesek a modellezők által készített repülőmodellek. A kezdeti siklómodellek, majd légmotoros és gumimotoros modellek után megjelentek a robbanómotorral felszerelt modellek is. A II.Világháborút követően már 1946-ban megrendezésre került újra az országos repülőmodellező verseny. 1948-ban sor került az első nemzetközi repülőmodellező versenyre is , ahol a magyar modellezők már figyelemre méltó helyezéseket értek el. Egymásután alakultak a modellező körök és a Magyar Repülés c, újság részletes beszámolót és műszaki szakirányítást adott kezdőknek és haladóknak egyaránt. 1949 év végére a működő modellező körök száma 200 volt. 1957-ben létrehozták a Modellkísérleti Intézetet /MOKI/ A MOKI alapvető feladata volt, hogy a legégetőbb technikai eszközök – elsősorban modellmotorok -

Kivitelezésével adjon segítséget a magyar repülőmodellezőknek. A magyar modellezők 1957-től kapcsolódtak be a repülőmodellező világversenyek rendszerében és számos esetben bizonyították felkészültségüket. A technikai eszközök fejlődésével a szabadon repülő, majd a körrepülő modellezést a rádió távirányítású repülőmodellek készítése követte. A repülőmodellezés ezen területe ma is a legkorszerűbb technikai eszközök használatát igényli. A repülőmodellezésnek ez a változata Magyarországon 1966-tól kezdett elterjedni és igazán nagy léptékben 1990-től fejlődött. Ezt elsősorban a szükséges modellirányító eszközök beszerezhetősége tette lehetővé.

Készítette: Sólyom István

Vissza

KLUBÉPÜLET

Rajz, folyóirat archivum

Reklámtábla, vállalkozás

Az információk megjelenítéséhez kattintson ide

Reklámtábla bérlése

Irodaheiségek bérlése

Weblapon való hirdetés

Általános iskolák technika tantárgyhoz

Egyéb

Tovább

Hirdetés

HÁTTÉRKÉPEK

Verseny képei

Szabadon repülő

RC repülő

Hajó

Autó

Versenyekpályák képei

Autómodellező pálya, aszfalt borítású

Autómodellező pálya, filc borítású

Repülőmodellező pálya, Hajdúszoboszló

Repülőmodellező pálya, Földes

Hajómodellező pálya, Vekeri-tó

Rólunk írták

| Impresszum | Felhsználási feltételek | Elérhetőség |