Kezdőlap Elérhetőség Szakosztályok Hírek Fórum Archívum

1.0 béta verzió

MENÜ

Szakkör

Modell golf verseny kiírás. 2016. 12. 10.

A Debrecen Városi Modellező Klub 2016. december 10-én rendezi meg a 13. Modell golf versenyét 14 órai kezdettel a Klub telephelyén (Debrecen, Böszörmé ...

Tovább

Hirdetés

Névnap

Időjárás

OMSZ

Időkép

Metnet

Haon

Debrecen

Debrecen épületei

Debrecen térképe

Térképcenterum

Google Maps

Debrecen Térkép

Debrecen Történelme

Wikipedia

Cograf Lexikon

Debrecen rövid története

Modellező boltok Debrecenben

Profi hobby modellbolt

Modell & Hobby

X1WIN KFT.

A Modellezés

Modellezés története

A magyar modellezés története

Magyar rekordok 1998 óta

A magyar repülőmodellezés történeti áttekintése

A debreceni repülőmodellezés történeti áttekintése

Modellezésről általában

A repülőmodellek kategóriái

A repülőmodellezés jelenlegi lehetőségei

A repülőmodellezésről röviden

Elmélet

A modellrepülés elmélete

Repülőmodellező áramvonal?

MMSZ

Információk

Az MMSZ alapszabálya (2004)

Versenyengedély - kérőlap

Versenyjegyzőkönyv űrlap

Repülőmodellezéshez startlap

MMSZ biztosítási feltételek

Minősítési szintek

Repülő

Hajó

Autó

Működő sportegyesületek

Klubok 2004 végén

Klubok 2006 végén

SZABÁLYOK

Repülő

4. szakasz ABR kötet CIAM szabályzat és általános szabályok

F1 kötet: szabadon repülő modellek

F2 kötet: körrepülő modellek

Hajó

Autó

TÖRTÉNELEM

Vissza

A debreceni repülőmodellezés történeti áttekintése

A magyar modellezés történetének első szakasza 1909-től 1925-ig tartott. Ebben az időszakban általában a modellezők - néhány egyesülettől eltekintve – egyénileg dolgoztak. 1925-től a Magyar Aero Szövetség előadásokkal, a középiskolai tanároknak tartott tanfolyamokkal, aerokörök felállításával igyekezett a modellezést szélesebb körben elterjeszteni. Ezt követően egymás után alakultak az országban a repülőmodellező körök.

Debrecenben 1929-ben alakult meg az első aerokör, a Burgundia utcai ipari Iskolában, Szombathy Imre gépészmérnök vezetésével. Az aerokörben a repülésért rajongó iparos tanoncok és néhány középiskolás nagy szorgalommal készítette a repülőmodelleket. A modellek kipróbálása, a repítés többnyire a mai Bocskai laktanya előtti sporttéren történt.

A debreceni aerokör tagjai 1931-ben vettek először részt országos versenyen, ekkor még nem sok sikerrel. 1932-ben a Csepel szigeten megrendezett országos versenyen viszont már szép debreceni sikerek születtek, Balogh Béla a siklórepülő kategóriában első és Szabó Béla pedig a második helyet szerezte meg. 1933-ban a debreceni repülőmodellezők résztvehettek a Gödöllőn megrendezett nemzetközi Cserkésztalálkozón, ahol Békési Gábor és Szathmári Imre több első és második helyezést ért el és a debreceniek nyerték meg a csapatversenyt is.

A debreceni aerokörök munkája 1937-ig volt követhető. Ezután a kör tagjainak többsége a vitorlázó repülés beindulásával átpártolt a repüléshez. Többen közülük aktív repülőként dolgoztak még sokáig.

A II.Világháború után bár 1946-ban már megrendezésre került az országos verseny, a repülőmodellező körök nehezen szerveződtek ujjá. 1947-ben kezdett igazán éledni a magyar modellezés, majd 1948-tól megkezdődött megkezdődött a teljes ujjászervezés.

1948-ban alakultak meg Debrecenben is az első modellező körök, a Kereskedelmi Középiskolában, a Református és Csokonai Gimnáziumban valamint a Petőfi, Simonffy és Pacsirta utcai általános iskolákban. Ezekben a szakkörökben kezdték a modellezést a későbbi kiváló sportolóink – többek között Öcsödy Zoltán, Somogyi Zsigmond, Bimbi Zoltán. 1949-ben alakult meg az első munkahelyi modellező kör Mányi Béla vezetésével. 1952-ben alakult meg a debreceni Központi műhely / kezdetben a Péterfia u. működött/ ahova a szakkörökből kikerült tehetséges fiatalok kerültek. A műhely megfelelő szakmai és anyagi segítséget tudott adni a versenyzők további fejlődéséhez. 1952-ben már Debrecenben Országos verseny rendezésére került sor, ahol Somogyi Zsigmond ezüst és Mányi Béla perdig bronz érmet szerzett. Ebben az évben a budapesti zárttéri repülőmodellek Országos Bajnokságán Öcsödy Zoltán új országos csúccsal nyert Országos Bajnoki címet. A modellező tevékenység sportként történő elismerése volt, hogy az OTSB jóváhagyta a modellező minősítési szinteket is. A debreceniek közül az első I.o.szintet Somogyi Zsigmond érte el. 1961-ben vett részt az első debreceni modellező Világbajnokságon- Öcsödy Zoltán személyében aki Angliában a 7. helyen végzett. A debreceni modellezés szervezője 1956-tól 1971-ben bekövetkezett haláláig Sebestyén Miklós volt aki a szervező munka mellett kitünő versenyző is volt. 1962-től 1969-ig minden Európa és Világbajnokságon részt vett, háromszor volt az Európa Bajnok magyar csapat tagja, egyéniben ezüst és Bronz érmet szerzett.

1960-ban alakult meg a Debrecen Városi Modellező Klub jogelőd egyesülete, a klub azóta tevékenysége és eredményei alapján a legjobb magyar klubok egyike. A 70-es évek végére új generáció nőtt ki a versenymodellezésben, először Váradi Mihály, majd Krasznai József és Zöld Csaba került a magyar válogatott keretbe. Közülük Zöld Csaba Európa Bajnok lett, a Váradi, Zöld ,Krasznai összeállítású magyar csapat pedig Világbajnokságon ezüst érmet nyert.

1990-es évet követően a korábban is tevékenykedő rádió-távirányítású repülőmodellezés látványos fejlődésnek indult.

Készítette: Sólyom István

Vissza

KLUBÉPÜLET

Rajz, folyóirat archivum

Reklámtábla, vállalkozás

Az információk megjelenítéséhez kattintson ide

Reklámtábla bérlése

Irodaheiségek bérlése

Weblapon való hirdetés

Általános iskolák technika tantárgyhoz

Egyéb

Tovább

Hirdetés

HÁTTÉRKÉPEK

Verseny képei

Szabadon repülő

RC repülő

Hajó

Autó

Versenyekpályák képei

Autómodellező pálya, aszfalt borítású

Autómodellező pálya, filc borítású

Repülőmodellező pálya, Hajdúszoboszló

Repülőmodellező pálya, Földes

Hajómodellező pálya, Vekeri-tó

Rólunk írták

| Impresszum | Felhsználási feltételek | Elérhetőség |